Materiaal

Maar hoe doe je dat dan?

Tijdens de CoderDojo kun je aan de slag met deze tutorials: Projecten. Maar je hoeft niet te wachten tot de bijeenkomst, je kunt ook al thuis beginnen! Hieronder kun je meer lezen over de verschillende onderwerpen.

Hier heb je ook alvast de snelle links naar alle dingen die je kunt doen. De paden zijn gemaakt zodat je zeker weet dat je voor elk project alles weet wat je moet weten.

Scratch

Met Scratch kun je zelf digitale verhalen, games en animaties maken. Dit doe je door een soort puzzelstukjes in elkaar te slepen. Dit is een goede eerste stap bij het leren van programmeren omdat je zelf niets hoeft te schrijven maar wel leert hoe code werkt. Kijk maar eens hoeveel dingen je kunt leren te maken: alle Scratch projecten.


Om je projecten op te slaan op Scratch heb je een account nodig, die kun je hier aanmaken: account aanmaken. Zorg dat je je gebruikersnaam en wachtwoord meeneemt naar de CoderDojo zodat je daar ook je creaties op kunt slaan.

Scratch level 1
Heb je nog nooit van Scratch gehoord? Dan kun je het beste bij het begin beginnen. Hier leer je over sprites, scripts en lussen.

Scratch level 2
Heb je al vaker wat met Scratch gedaan en wil je meer dingen leren? Hier leer je over signalen verzenden, beslissingen en variabelen

Scratch level 3
Heb je bijna alles al gedaan maar wil je een echte pro worden in Scratch? Dit pad is wat voor jou. Hier leer je over klonen, blokken en booleaanse logica.

Python

Python is een programmeertaal waarmee je spelletjes en animaties kan programmeren, maar ook geheime berichten. Het wordt heel veel gebruikt om cijfers en feiten te laten zien in grafieken, lijsten of op een kaart.
Kijk maar eens wat je er allemaal mee kan leren te doen: alle Python projecten.

Deze taal is handig om te leren omdat je hierdoor kennismaakt met het schrijven van code. Maar als je moeite hebt met Engels lezen of je nog nooit wat hebt geprogrammeerd, is het handig om te beginnen met Scratch.

Je kunt bijvoorbeeld een hele schattige sinaasappel maken!

Python level 1
Hier leer je het begin van Python programmeren, je hoeft nog niets te kunnen! Je leert van alles over variabelen, functies en lussen.

Python level 2
Als je Python al een beetje onder de knie hebt, kun je door naar level 2. Hier leer je over lijsten, dictionaries en gegevens..

Al klaar met Python level 1 en 2? Dan kan je door naar Python module 1 en Python module 2. Hier leer je spelletjes en kunst maken met Python.

Webontwerp

Bij webontwerp leer je met HTML, CSS en Javascript een webpagina te maken. Elke website is met deze talen in elkaar gezet, zelfs deze! Je kunt er niet alleen de opmaak mee bepalen, maar er ook allemaal informatie inzetten die op de achtergrond belangrijk is. Als je HTML kunt lezen, kun je ook zien hoe alle websites in elkaar zitten!
Hiernaast staat een voorbeeld van hoe je HTML schrijft, en hoe het eruit ziet.

<div>
  <p>
Zo schrijf je bijvoorbeeld een tekst met HTML. Je kunt:
  </p>
  <ol>
    <li>lijstjes maken</li>
    <li>tabellen maken</li>
    <li>nog veel meer!</li>
  </ol>
</div>

Zo schrijf je bijvoorbeeld een tekst met HTML. Je kunt:

  1. lijstjes maken
  2. tabellen maken
  3. nog veel meer!

Webontwerp level 1
In dit pad leer je hoe je met HTML en CSS webpagina’s bouwt en vormgeeft met afbeeldingen, lijsten, lettertypen, citaten, links en animatie. Dit is vooral in het Engels.

Webontwerp level 2
In dit pad leer je extra leuke dingen maken. Alle projecten in dit pad zijn in het Engels.

Al klaar met Webontwerp level 1 en 2, dan kan je door naar Webontwerp module 1 en module 2 en module 3.